Els passats dies 14 i 15 d’octubre de 2016, es van celebrar en l’Escola d’Art i Superior de Disseny d’Alcoi les jornades L’altra pintura, basades en la tesi doctoral de Rafael Calbo, professor de disseny gràfic d’aquesta mateixa escola. Organitzades per la Càtedra Antoni Miró d’Art Contemporani de la Universitat d’Alacant, van desenvolupar el tema de l’aparició de la, anomenada popularment, pintura comercial. En les jornades es va analitzar este fet des de la perspectiva cultural, econòmica, sociològica, històrica, artística i arquitectònica. Per a la seua inauguració es va comptar amb la presència de l’alcalde d’Alcoi, Toni Francés, del director de l’EASDAlcoi, Eduard Corbí, de l’artista Antoni Miró, del vicerector de la UA, Carles Cortés i del director de la Càtedra, Enric Balaguer.
La ponència inaugural va anar a càrrec de Romà de la Calle, catedràtic d’Estètica i Teoria de l’Art de la Universitat de València i va oferir unes reflexions sobre l’art, l’estètica i la bellesa per a lligar-ho amb aquesta altra pintura, la pintura comercial. El catedràtic també va presentar el llibre de Rafael Calbo amb un contingut fonamentat en l’adaptació de la tesi doctoral referida i prologat pel mateix Romà de la Calle.
La intervenció de Rafael Calbo, va servir de base per a un recorregut introductori sobre l’aparició d’aquest comerç, amb els seus protagonistes amb nom propis i tota la indústria que es va generar al voltant d’aquest fenomen pictoricoartesanal. Per a passar, a continuació, a l’anàlisi de les influències dels estils que la pintura comercial tractava de simular. Per finalitzar amb un estudi de les relacions-convivències d’aquesta producció pictòrica comercial amb la creació plàstica contemporània entesa com a obra d’art.
Després d’aquesta ponència es va realitzar una visita guiada a l’empresa Lienzos Levante. Una empresa que ha proporcionat els llenços i pintures a l’oli als pintors comercials degut a una equilibrada relació qualitat-preu. La visita va resultar ser altament didàctica, acompanyada per les explicacions del seu propi gerent Darius Tudela i per la seua química Raquel Gras.
A la vesprada es van iniciar les ponències amb la intervenció de la sociòloga Sandra Obiol que es va centrar en la participació de les dones dins d’aquesta particular producció pictòrica. Segons Sandra Obiol, hi havia una precarietat total del mercat i es va produir una forta estandardització del producte. Una precarietat que en el cas de les dones es va veure agreujada pel rol social en què han estat immerses.
L’arquitecte Ivo Vidal va relacionar la pintura decorativa i comercial amb l’espai arquitectònic. En la introducció de la seua intervenció va detallar la configuració de la ciutat d’Alcoi i, en conseqüència, de les seues edificacions en les es va produir gran part de la pintura comercial. Moltes de les vivendes es van adaptar a tallers improvisats sense les condicions necessàries i adequades.
Per acabar la jornada del divendres es va realitzar una visita a l’exposició El rescat de la pintura en què es van poder apreciar les clares influències sobre gran part de la pintura comercial posterior, objecte i centre de les jornades. La visita va poder comptar amb els comentaris del seu comissari Josep Lluis Antequera.
Vicent Martí va iniciar les jornades del dissabte parlant dels implicacions històriques al voltant de la pintura comercial. Una anàlisi detallada i exhaustiva de les influències que aquest tipus de producció pictòrica ha tingut al llarg dels anys en què s’ha produït. Segons Vicent Martí, el caràcter romàntic preval durant quasi tot el període en què aquesta producció va estar vigent. Una imitació que es produeix en diferents nivells i categories.
La intervenció de Josep Lluis Antequera es va basar en la cultura visual popular en l’Estat espanyol basada en una visió realista i amable de la pintura que ha marcat gran part de l’art pictòric durant molts anys. Josep Lluis va basar la seua ponència en què el llaç existent entre la “gran pintura” del final del XIX i “l’altra pintura” és la cultura visual popular de dos èpoques i dos classes socials distintes, però unides per un mateix “gust”.
Sueños latentes és el títol que respon a la ponència de Nèlida Pérez. La història de de la comercialització d’aquest producte pictòric des dels ulls de son pare, el marxant José Luis Pérez. Impulsen el sector al visitar els principals països d’influència en l’economia mundial. Però amb el declivi del sector i les dificultats per a trobar finançament, la situació deixa de ser sostenible.
La jornada L’altra pintura va quedar clausurada amb un col·loqui moderat pel director de la Càtedra Enric Balaguer que va reunir portaveus de tots els protagonistes d’aquesta història en què s’entrecreua l’art, la comercialització i la indústria. Roc Candela amb la seua acumulada experiència com creador plàstic i com pintor comercial. Darius Tudela va recordar com la seua empresa familiar va evolucionar al ritme que creixia el sector de la pintura comercial. La família de fusters Ramis, va demostrar la seua capacitat per a innovar i adaptar-se a les demandes del mercat. José Luis Pérez i la seua filla Neli, van fer palés que l’esperit comercial i emprenedor d’aquells “marxants” van moure els fils per a convertir en realitat aquella revolució del “consumisme” de l’art.
Ambdós treballs, tesi i llibre, han sigut el punt de partida, la introducció, a un tema que ha donat molt de si. Els ponents van aportar més informació i van aprofundir sobre aquesta indústria de l’art, aportacions totes elles que van vindre a enriquir el treball realitzat amb anterioritat.
Com a conclusió més rellevant de la Jornades és interessant observar la necessitat i predisposició de creatius, empreses i el sector acadèmic per espentar en una mateixa direcció i afavorir una nova indústria de l’art, que permeta aprofitar el potencial creatiu dels actuals creadors.
Fotografies realitzades per Josep Ferri Monfort, Lidia Fernández Moreno i Lara Serrano