Hem parlat amb Ximo Devesa, director general d’EUROBOX, aprofitant la seua assistència a l’EASDAlcoi amb motiu del lliurament de premis que la seua empresa va fer als projectes de l’alumnat de Producte. Devesa, ressalta el disseny com a element clau al món empresarial i la qualitat de la formació de l’Escola en aquesta direcció.
– Què va ser el que va motivar que posareu en marxa una col·laboració d’aquest tipus amb la EASDAlcoi?
Nosaltres venim del món promocional i això ens ha fet que sempre haguem buscat idees sense parar, però fa un temps arrere hi ha la tendència general, en les empreses que són clientes nostres, a controlar tot el procés i ja decidir elles què és el que volen llençar i quina serà l’estratègia de producte. Nosaltres pràcticament sols s’impliquem en la fabricació perquè la resta ja ho ha absorbit el client. Ara mateix volem recuperar eixe terreny i els oferim a banda de tota la tècnica també eixe plus de creativitat, que és el que buscàvem i ens ha donat l’EASDAlcoi.
– L’heu trobat? El talent necessari per a poder arribar a eixe plus de creativitat que comentaves…
Sí, com a segona generació ja de l’empresa, m’he proposat buscar eixe talent ací. Altres van a buscar-lo a Londres, o Milán, o Barcelona, però nosaltres vam decidir com a empresa familiar que som buscar-lo en el nostre entorn més immediat. Els xavals joves que busquen oportunitats també estan ací. I sense dubte que hi ha talent a l’Escola i també vocació. Eixint a veure què hi havia sabíem que podíem trobar idees fresques, pràcticament sense condicionar per la indústria i que ens aportaren eixa innovació, la clau ha sigut eixa. I el resultat ha superat les nostres expectatives.
– Aleshores, heu quedat contents amb aquesta primera experiència? Què remarcaries d’ella?
El que més m’ha agradat és que els alumnes hagen vingut a la nostra empresa. Vam fer una xicoteta presentació a la sala d’exposicions i vam baixar a fàbrica també i estaven tots fascinats i d’allò més atents davant tot el que van veure. Ells mateixos preguntaven i buscaven resoldre dubtes sobre com es feia tot. Després, eixa implicació s’ha traduït en les nombroses propostes que ens han presentat. En definitiva, s’hem trobat en que tot açò paga molt la pena.
– Com valoraries el nivell creatiu i tècnic de l’alumnat de Producte?
Molt alt, en totes les propostes es nota el treball que li han dedicat a aquestes dos facetes. A més, ha tingut, com tindran el dia de demà, el handicap d’anar a contratemps. Amb això t’has de posar les piles per traure la idea que busques. El resultat ha sigut de molta alta qualitat, de començar ja a treballar en una empresa i donar-li solucions als clients d’eixa empresa. S’han de fer equips amb persones que siguen creatives i amb capacitat d’aprenentatge de la tècnica i veiem que a l’Escola, la formació està molt ben encarrilada cap a eixe propòsit. Quan isquen al món laboral tindran les habilitats per estar a l’altura de les necessitats dels clients.
– En què han destacat les propostes d’Helena Maestre, Julia Sempere i Silvia Bordera per a ser les guanyadores?
Sobretot hem valorat en que siga un producte que es puga fabricar. A més, el primer premi per exemple és una combinació de diferents coses, va més enllà d’una caixa per posar alguna cosa dins i es converteix en un element de decoració. El segon és quasi com un joc, és un continent però després té eixa segona opció. Són projectes que respecten un un dels objectius que nosaltres vam marcar: que tinguera un segon ús. Volíem que el consumidor tinguera eixa altra funció al cap.
– Quina rellevància té el disseny en una empresa com EUROBOX?
És un element diferenciador, és a dir, nosaltres fem és un producte i el disseny és part una part fonamental d’eixe producte. Estàs creant és un element per a lluitar contra la teua competència i donar-li un producte al teu client que siga garantia d’èxit. Busquem donar solucions rentables, respectuoses amb el medi ambient, multifuncionals i de llarga durada. El disseny aporta eixe ‘plus’, eixe valor afegit.
– És important que les empreses mantinguen una relació activa amb l’àmbit formatiu i viceversa?
És bàsic i ací anem prou endarrerits en eixe tema i crec que tots som una miqueta responsables i hem de començar a posar-li solució ja. Un dels meus objectius com a gerent és apropar l’empresa a la universitat, però no com s’ha fet fins ara. No crec que s’haja de fer mitjançant la figura del becari per exemple. Hi ha que formar professionals de qualitat. Nosaltres busquem als millors en cada sector siguen maquinistes, els que controlen la qualitat del producte o els qui l’estiguen dissenyant.